Minihavens hverdag.
Få et overblik over vores daglige praksis
Få et overblik over vores daglige praksis
Kontakt til vuggestuen og børnehaven.
Personalet i vuggestuen kan træffes på tlf.nr. 30 69 82 10 indenfor åbningstiden.
Personalet i børnehaven kan træffes på tlf. nr. 30 68 82 10 / 22 86 23 21 indenfor åbningstiden.
Leder Helle Smith kan kontaktes på tlf.: 26 37 45 61 efter kl. 9 alle hverdage.
Send eventuelt en besked på VIGGO eller en sms med besked, hvis det blot er en praktisk information, så vi kan prioritere vores tid til børnene.
Se personalet her.
Naturvuggestue og børnehave har åbent i følgende tidsrum:
6.30-16.45: mandag-torsdag
6.30-16.00: fredag
Det er i hverdagen, børnene finder trygheden i det genkendelige, udvikler sig og trives i fællesskabet.
Dagen starter kl. 6.30 i uderummet eller på kolde, blæsende eller meget våde dage, i minihavens grupperum. Vi tilbyder morgenmad for børn, der kommer i tidsrummet 6.30-7.20 og pakker maden væk kl.. 7.30 inden morgentravlheden sætter ind. Menuen varierer, men består altid af et fuldkorns-morgenmadsprodukt og havregryn med mælk og rosiner. Herudover tilbyder vi havregrød, yoghurt og boller, alt efter børnenes appetit og forespørgsler. I forårs- sommer- og efterårsmånederne, når temperaturen er til det, åbner vi altid ude, og morgenmaden tilbydes under vuggestuens udhæng. Om morgenen bygger vi hule, gynger, læser, tegner, borer, hamrer, spiller og nyder at tilbuddet af kammerater og legemuligheder stille og roligt øges og udvikles alt efter hvilke venner, der kommer tidligt de pågældende dage. Mulighederne er mange, og vi prioriterer afleveringen højt, så både forældre og børn får en god dag.
Kl. 7.30-8.15 trækker børnehavens børn og voksne ud på den store legeplads, og vuggestuen bliver i egne rammer inde/ude for at lege, spise og planlægge dagens tur eller aktivitet. Vuggestuebørn, der er i overgangsfasen til børnehaven bestemmer selv, om de har lyst til at være i minihaven eller sammen med børnehaven indtil morgensamling og formiddagsmad.
For alle byder morgenen på glade velkomstknus og leg og kl. 9.00 er hovedparten af personalet mødt og klar til dagens aktiviteter, hygge og samvær
Vuggestuen samles kl. 8.30, hvor børnene sammen med personalet fordyber sig i sang, rytmik, sprogstimulering samt finder ud af, hvem der mangler den pågældende dag. Samlingsstundens ro, fordybelse og samvær er højt prioriteret og der kan derfor ikke afleveres børn i tidsrummet 8.30-9.00. Kl. 9.00 spiser vuggestuen, den medbragte formiddagsmad, der består af groft brød samt frugt/grønt, så børnene har fyldte energidepoter til leg og aktiviteter indtil frokost. Babyer får selvfølgelig kost, der passer til alder, mundmotorik og fordøjelse.
Børnehavens formiddagsmåltid, der er forældrebetalt og består af fade med frugt/grønt, brød og andet, som børnene kan gå til og fra, tilbydes fra kl. 9.00. I tidsrummet fra 8.30-9.00 prioriterer vi dagens samling, børn, ro og overblik højt, hvorfor vi takker nej til unødige forstyrrelser.
Børnehavepersonalet holder et kort morgenmøde, ude blandt børnene, i tidsrummet 9.10-9.20, hvorefter børnene samles, og dagens indhold præsenteres for børnene, der her er inddelt i mindre grupper.
Såvel formiddagsmåltid som samling foregår primært i uderummet, men alt efter børnegruppe, dagsform, vind, vejr og emne, kan samlingen foregå overalt i børnehuset.
Kl. 9.30 er alle klar til de forskellige aktiviteter i både vuggestue og børnehave, vi pakker tasker og ladcykler til dagens tur eller går i gang med fodring af dyr, sang, leg, indsamling af æg m.m. Børnene i børnehaven klarer så vidt muligt at pakke selv – personalet vejleder og opmuntrer.
Vi er ofte på ture, – og alt efter, hvilke børn, der skal på hvilken tur og aldersgruppe, – kan de være lange. Mulighederne i den pragtfulde natur omkring Mellerup er uanede. De ældre børnehavebørn har årskort til Fjordcenteret og sejler gerne den lille tur med Mellerup Færgen, det gæve skib Ragna. Vi erobrer Fugleklattebålhytten, fisker i dammen, bader i fjorden, går på opdagelse efter forsteninger i grusgraven, sopper i bækken eller tager på eventyr i den runde skov, ved grævlingehulerne, tipierne eller lysningen i skoven. Vuggestuen har deres egne el lad-cykler, der gør det muligt at komme langt omkring, selvfølgelig med forældretilladelse. De yngste børnehavebørn benytter sig også ind imellem af dette tilbud, så de kan komme langt omkring på kort tid.
Vi ruller, sopper, klatrer, kravler og hopper, og når klokken nærmer sig frokosttid, spiser vi vores medbragte madpakker lige dér, hvor vi har allermest lyst til det.
Vuggestuefolket returnerer til vuggestuen og puttes, imens de yngste, der fortsat sover 2 gange, eller de ældste, der ikke sover længere, leger og hygger sig inde og ude.
I børnehaven fortsætter eftermiddagen i samme spor som formiddag og frokost, – ind imellem tager vi tilbage til børnehaven og koger hyldebærsaft, laver vindspil, snitter eller bager pandekager med fritidsordningen, som vi har et tæt samarbejde med. Ofte leger vi med de pinde, fjer og sten, som vi har fundet på vores vej.
Ca. kl. 14.30 spiser børnene deres eftermiddagsmad, – sovebørn, når de vågner, maden medbringes i en stofpose eller lille box, der passer lige præcis til indholdet. Vi rydder lidt op og og fortsætter med leg og tilbyder bøger på tæppet under udhænget eller på bakken – måske suppleret med et hvil med udkig til himlen og bladenes vajen i vinden.
Børnene hentes både undervejs på vores ture, og når vi er retur i børnehuset. Vi medbringer altid en telefon, så vi er til at få fat på, men da dækningen kan være dårlig, alt efter teleselskab; i vores nærområde, er det altid muligt som alternativ, at kontakte det personale, der er hjemme i børnehuset, eller børnehusets leder. Dagen afsluttes med hygge, oprydning og gerne friske børnehænder, der svinger både kost og fejebakke.
Vores aktiviteter afhænger selvfølgelig af årstidens vind og vejr, og vi prioriterer medbestemmelse i valg af ture, hvor vi på demokratisk vis kan afholde afstemninger om bestemmelsesstedet.
Vores børn er en flok skønne biller, der er klædt ordentligt på i overensstemmelse med vejret.
Det er vigtigt, at vores børn har termotøj, regntøj og flyverdragter, der kan holde til lidt af hvert, og solidt fodtøj, der sidder godt fast på foden.
Vi vandrer i skoven, på engen og langs fjorden, øver os i at styre kroppen, er både våde og tørre i løbet af en dag, klatrer, kravler, hopper og kryber, så godt fodtøj er vigtigt af hensyn til børnenes fodmotorik og legemuligheder. Klipklappere og tilsvarende er ikke ordentligt fodtøj i den sammenhæng, og sendes derfor med hjem igen.
Huer og vanter bruger vi, når vi vurderer, det er koldt og blæsende. Vi er samtidig opmærksomme på børnenes behov for og vigtigheden af at udvikle sanserne, og har derfor også vind i håret, røde ører og kolde fingre. Sanserne er grundlaget for al videre læring, og vi er meget opmærksomme på, at sanserne er i tip top form, når man er barn i vores børnehus.
På børnenes rum i garderoben er der plads til ekstra skiftetøj. I vuggestuen er der ekstra knager til flyverdragter og regntøj. I børnehaven har alle børn 2 garderober, 1 vådgarderobe og 1 tørgarderobe.
Ved vuggestue/børnehave start køber I en garderobetaske af os, designet og syet af en kreativ mor. Den koster 125 kr og er obligatorisk.
Jeres barn har, hvis det går i børnehaven eller er et af de ældste vuggestuebørn, herudover brug for en turrygsæk, der sidder godt på skuldrene (gerne med frontlukning/spænde), da vi jævnligt medbringer vores mad på turene. I rygsækken skal der være plads til en madkasse samt en drikkedunk. Drikkedunken og madkassen skal I medbringe hjemmefra. Madkassen lægges i køleskabet om morgenen, og drikkedunken stilles i vores rullevogne, så den altid er til rådighed. Vi hjælper børnene med at genfylde drikkedunken, og hjælper selvfølgelig også med at bære, når de små mennesker er trætte eller overvældede af dagens oplevelser.
I det hele taget betyder det rigtig meget for alle børn, at de kan selv og føler sejre over at kunne, – og derved får lyst til endnu flere udfordringer. Det er derfor vigtigt, at vores forældre også derhjemme hjælper til med at udvikle børnenes selvhjulpenhed, så skovture, toiletbesøg, på- og afklædning samt dagligdag ikke føles som en uoverkommelig udfordring.
Glade børn er børn, der har mulighed for at hjælpe sig selv og andre. Børn, der sejrer, når de tager tøj af og på, klarer at putte skiftetøj i posen, og børn, der kan det samme som kammeraterne.